بتلومونى ليه
أغنية بتلومونى ليه مع الموسيقى وتقطيع المشاهد يوضح العبقرية الاخراجية لمعانى كثيرة فى هذه الأغنية
المذهب
يبدأ أحمد الأغنية وبدون موسيقى لأن هذا شيء طبيعى المشهد عن بعد
لأن العلاقة لم تكن تسمح بوجود مشاعر
مجرد مطرب جديدة يسمع أغنيته الجديدة لضيفتة المجاملة
ثم تبدأ الموسيقى بالدخول للمصاحبة
في شكل يوضح أن هناك شيء رقيق بدأ يسرى بين أحمد ونادية والمشهد مازال عن بعد
المشهد التالى موسيقى مقدمة الكوبليه
للبحر الهائج من لحظات أصبح اكثر هدوءا ورومانسية
مع صوت البيانو واللحن الجميل أصبحنا في جو رومانسى ينبأ بحدوث شيء ما
الكوبليه الأول
أسير الحبايب ياقلبى يادايب
المشهد مازال عن بعد والبحر أصبح هادئ خلفهما ولماذا أصبح البحر هادىء
لأن الحالة المزاجية والعاطفية تغيرت من الأمواج المتلاطمة الى هدوء وجمال
أسيرالحبايب ياقلبى يادايب في موجة عبير في الشعر الحرير
ع الخدود يهفهف ويرجع يطير
نفس الكوبلية
أسير الحبايب ياقلبى يادايب لكن الصورة كلوز(قريبة)
قريبة جدا توضح تعبيرات وجه أحمد وكأنه أصبح يغنى بشكل شخصى
من حبيب لحبيبة وليس مجرد مطرب لمعجبة وعند المقطع
في موجة عبير
تنتقل الكاميرا على وجة ناديةالجميل الباسم
المتلقى باعجاب وحب لمعانى الكلمات
وكأن المعنى الجميل في الشعر الجميل المناسب لملامحها الجميلة
والخارج من قلب أحمد وصل لها بشكل شخصى
في موجة عبير في الشعر الحرير ع الخدود يهفهف ويرجع يطير
إعادة الجزء من والناس بيلومونى وأعمل ايه ياقلبى
المشهد يجمع وجهيهما عن قرب وفيه ملامح الارتياح
وبدايات ظهور لمسة الاعجاب الشديد او الحب
ونلاحظ أن صورة أحمد أعلى قليلا من نادية رغم أنها الأطول في الحقيقة
ولكن تعبيراعن أن مشاعره أعلى وأقوىكمطرب وحبيب بدأ يشعر بالحب وبدأ يغنى لها حقيقة
والناس بيلومونى وأعمل ايه ياقلبى عايزين يحرمونى منه ليه ياقلبى
المشهد قريب وهو يقول وتلومونى ليه
تعبيرا عن تساؤله الشخصى لنادية وليس تساؤله عن لوم الناس
بتلومونى ليه لوشوفتم عينيه حلوين قد ايه
وعند المقطع هتقولوا انشغالى المشهد كلوز _قريب جدا لوجه نادية السعيد والخجول لأنها شعرت أن الكلام لها
ليكمل أحمد وسهد الليالى مش كتير عليه ليه بتلومونى
والى تكملة قادمة ان شاء الله