حكاية حب - العلاقة الأسرية - انا وحليم وحكاية حب -7

 

انا وحليم وحكاية حب 7


العلاقة الأسرية


انا وحليم وحكاية حب -7 - العلاقة الأسرية








في منزل  أحمد وفى المطبخ 




وهو يعد الغداء وخاصة الرز المفلفل

الذى يحبه اخوه الصغير سمير


وهذا المشهد الذى

يظهر رقة قلب

 أحمد لأمه الكفيفة


 وهو يخدمها

بكل الحب ويحرص

على كل مايرضيها

في نفس الوقت

 وهى تشكره

 على لذة مايطبخ

تقديرا لمجهوده الذى

 تشعر بمدى

 تعبه وخاصة( وهذه مقدمة

ألا وهى مرضه) عندما قالت له


انت صحتك على قدك

وشكرها للطعام في الوقت




 الذى سنجد سمير

 ينتقد الرز المفلفل

لدرجة انه يحسبة رز بلبن


ولانجد تأفف احمد

 بل يضحك معه وهو يقول

 

ان ماكانش عاجبك

 هات لك طباخ تانى


 سمير: بنفس

 الروح المرحة

على ايه اللى تعرفه

 احسن من اللى ماتعرفوش


ونجد أحمد وهو يطعم أمه بيده

لنرى المرح من سمير وهو

 يصر على ان يأكل أحمد من يده

ثم يأكلها هو


وتضحك الأم معهم

لأنها تعرف هذه الدعابات

لنرى مدى الحب والتآلف

 والانسجام بين افراد الأسرة الثلاثة

 

 

المشهدالثالث

ومازالوا على سفرة الغداء

يرن جرس الباب




ولايقوم سمير لفتح الباب

وبعدما ينهره أحمد ليفتح الباب

يفتحه متأففا

لأنه يعلم من القادم

لنشعر انه تقريبا عندهم كل يوم

ولندرك مدى الترابط بين  أحمد ورفعت

وهو يعزم عليه للغداء

والم تقول له حمات بتحبك

فيرد

انا ماعنديش حما

لنعلم انه غير متزوج

ويقول انا ما أكلش من اللخبطة دى

 سمير:

سيبوه ام سيد بتشوى له رنجة

فيقول خليها تاكلها لوحدها

انا ابتداءا من النهاردة

هاكل دندى

شركسية

حمام مشوى

خرشوف محشى بقلوب العصافير

 أحمد:انا مش فاهم حاجة أبدا

رفعت:

المليونيرة عيشة هانم زادة




  أحمد:

مالها طلعت عمتك

رفعت:

أحمد لم لسانك

النعمة هبطت علينا

ابتداءا من دلوقتى

انا مدير اعمالك

موافق

احمد وهو غير فاهم

موافق

 رفعت:

ارجع وأقول المليونيرة

 عيشة هانم عندها حفلة

وأقنعتها بما عندى من بلاغة

انك تغنى في الحفلة دى

 أحمد: وقبلت

رفعت: وهو يبتسم بتعالى

الحقيقة الفضل يعود لشخصيتى الساحرة

في حسم الموقف

 أحمد: بس دى ماعندهاش اى فكرة عنى

رفعت: عندها فكرة عنى انا

انا غنيت غنوة من أغانيك

 أحمد : بصوتك ده

رفعت ضاحكا

دى يا أستاذ سخسخت

يضحك سمير ساخرا

معذورة اصل صوتك حلو قوى

رفعت: دى قطعت شعرها من الانسجام

تصورى ياتيزة السيجارة شربتها بالمقلوب

بقها اتحرق من هول الطرب

الأم: امال لما تسمع أحمد هتعمل ايه

رفعت : هتعمل ايه؟

هترفعه الى اعلى درجات المجد

 أحمد : انا ماعنديش بدلة كويسة

 أروح بيها الحفلة

رفعت : آه صحيح والدنيا مظاهر

وانت لازم تظهر بمظهر شيك جدا

أحمد : بس ازاى طيب

رفعت :انا حأدبر الحكاية دى

 

قفلة المشهد الكوميدية

رفعت وهو يشم في كل اتجاه

الله

الرنجة

الرنجة شاطت

مش هاتغدى

 ويمشى

 

 

والى لقاء قادم  

 

drmon

أ.د/عبدالمنعم خليل ابراهيم أستاذ دكتور بالمعهد العالى للموسيقى العربية - أكاديمية الفنون- مصر أستاذ محاضر فى معظم كليات الموسيقى بمصر شاعر وملحن وموزع موسيقى وعازف ومطرب ومدرب المستشار الثقافى السابق لصندوق التنمية الثقافية عضو جمعية الصداقة المصرية الهندية عضو مجلس ادرة بجمعية احياءالتراث الموسيقى العربى

إرسال تعليق

أحدث أقدم